Anne Marie Søndergaard elsker at forvandle sundhedsforvirrede frø

Anne Marie Søndergaard elsker at forvandle sundhedsforvirrede frø

Madblogger Anne Marie Søndergaard kan ikke bare lave mad, så mundvandet driver. Hun stræber også efter at sundhedsoptimere, hun er ernærings- og idrætsuddannet og så har hun en stor passion for at hjælpe andre med at finde deres egen vej til sundhed. Vi har begge været Madskoleinstruktører og valgte sjovt nok efterfølgende at dele den samme opskrift på vores respektive blogs.

Anne beskæftiger sig med det, der også i høj grad er målet for min blog: At inspirere til en sundere hverdag og en mere balanceret livsstil. Derfor spurgte jeg hende, om hun har lyst til at dele sine perspektiver på sundhed med mine læsere.

Nedenfor kan du læse om hendes rejse fra en sundhedsforvirret pige, som frygtede dømmende kassemedarbejdere, til en passioneret coach, der elsker at hjælpe kvinder med at finde deres egen sundhedsstrategi  og derigennem få andre sundhedsforvirrede frø til at spire og blomstre.

Ud over de lækre og sunde opskrifter er jeg vild med Annes smittende træningsglæde, påmindelsen om at spise alt, men med måde, og hendes filosofi om at grine hver dag. Og så vil jeg tænke over, om ikke hendes ønske om at besøge venner og familie noget oftere, hvis penge og tid slet ikke var et isssue også gælder for mig – og så se af at gøre noget ved det.

Sundhed i Hverdagen: Anne Marie Søndergaard

  • Vil du begynde med at fortælle lidt om dig selv og dit forhold til sundhed?

Mit navn er Anne Marie og jeg deler sunde opskrifter på min madblog www.annesondergaard.dk, derudover har jeg en Bachelor i Idræt og arbejder som personlig træner og bootcamp instruktør hos Unlimited Performance. Her hjælper jeg kvinder med at finde deres sundheds-strategi og føle sig fantastisk tilpas.

Anne Marie Søndergaard Sundhedsforvirret

Jeg har siden jeg var 16 år været sundheds-forvirret! Sundhed var for mig en åle slank krop, for der måtte lykken findes. Hvis jeg bare tabte mig 5, 10 eller 15 kg, så kunne jeg begynde at leve det liv, jeg gerne ville. Så ville jeg blive meget mere værd, jeg ville få mange flere venner, jeg ville få flere penge og det smarteste tøj og så ville jeg blive lykkelig.

Jeg blev lidt ældre og kun tykkere, jeg trænede på livet løs. Jeg havde et abonnement til Crossfit og til flere fitnesscentre, samtidig med at jeg løbetrænede alene og i klub. Desto mere jeg trænede desto mere spise jeg og ingenting hjalp det. Jeg overbelastede mine knæ og døjer stadig med smerter i knæene den dag i dag.

Jeg spiste aldrig noget ”usundt” for jeg turde simpelthen ikke købe slik eller is i supermarkederne af frygt for, hvad kassemedarbejderen ville tænke om en ”fed” en som mig. Jeg spiste mig tykkere og tykkere i kød, æg, grøntsager, nødder og lidt mørk chokolade – for det havde jeg hørt var sundt. Stivelser var farlige og palæo-dillen var in!

Jeg fulgte diverse fitnessblogger og deres rejse til scenen i bikini- og bodyfitness og det eneste jeg drømte om, var at komme til at se ud som dem. Jeg manglede bare den magiske plan, som fik mig til at ligne en fitnessmodel hen over natten. Jeg fandt den ikke, men jeg prøvede ihærdigt, med alt fra personlige trænere til vægtkonsulenterne til Rigshospitalets kur osv. (listen er lang) .

På et tidspunkt fik jeg nok! Nok af at lede efter svar på hvordan, hvor meget og hvornår jeg skulle spise og træne. Jeg besluttede at jeg ville uddanne mig og finde svar på alle min spørgsmål, så jeg selv, på et tidspunkt, kunne hjælpe andre sundheds-forvirrede piger som mig selv. Jeg tog på Aalborg Sportshøjskole for at uddanne mig igennem DIF til personlig og fysisk træner. Inden jeg kom, troede jeg at jeg vidste alt om styrketræning, men jeg fandt hurtigt ud af, at jeg faktisk ikke vidste så meget. Derudover var der i Sportshøjskolens træningslokaler ingen spejle, dem der trænede der gik langt mere op i at blive stærk end hvordan de så ud. Jeg tror virkelig, det var det, der gjorde den store forskel for mig, at jeg flyttede mit fokus fra hvordan jeg så ud, til hvad min krop egentlig var i stand til og hvordan den udviklede sig.

Efter mit højskoleophold blev jeg boende i Aalborg og jeg begyndte at læse idræt. Jeg havde lyst til at komme af med de sidste kilo en gang for alle og søgte derfor hjælp hos en dygtig personlig træner. Her fik jeg ingen kostplaner, ingen restriktioner og ingen forbudte fødevarer – igen var jeg forvirret. Men jeg tabte mig og holder vægttabet den dag i dag og mere til. Jeg har efterfølgende selv uddannet mig som ernærings-coach, fordi jeg fandt ud af, at der er vaneændringer og ikke en kur der skaber de vedvarende resultater.

Alt dette er min baggrund, for at jeg i dag hjælper piger som mig selv på ret kurs i sundhedsjunglen. Det er det mest livsbekræftende for mig at se hvordan sundheds-forvirrede frø, spirer op og bliver til energi fyldte smukke sprudlende blomster.

Anne Søndergaard

  • Hvornår føler du for alvor, at du har gjort noget godt for din sundhed?

Foruden at spise sundt og træne hårdt, føler jeg for alvor jeg har gjort noget godt for min sundhed når jeg har gjort ”lidt ekstra”. Det ekstra kan være næsten hvad som helst, for mig selv, eller for andre. Det er svært at forklare, men ”det ekstra” er for mig ”overskud i hverdagen”. Det kan være jeg har haft en aktiv dag, hvor jeg har været i gang og ordnet mange ting. Det kan også bare være jeg har gjort lidt ekstra ud af mig selv og dermed føler jeg mig ekstra godt tilpas. Det er også vigtig for mig at jeg har smilet og grint sammen med nogen i løbet af dagen, for det at have berørt nogle mennesker positivt, om det er nogen jeg kender eller ikke, det giver mig for alvor følelsen af overskud og at have gjort noget godt for min sundhed!

  • Når det hele sejler – hvad er så det sidste, du holder fast i, rent sundhedsmæssigt?

Når det hele sejler, betyder det for mig, at der kommer mere indenbords end jeg havde planlagt. Hvis jeg bliver stresset, frustreret eller føler, jeg har meget lidt overskud, kommer jeg nemt til at snacke. I sådanne perioder forsøger jeg at rose mig selv for, at jeg forsat holder fast i mine gode træningsvaner og at den mad, jeg spiser, altid indeholder en masse grøntsager og proteiner og at den stort set altid er hjemmelavet fra bunden. Så kan det godt være jeg spiser lidt for meget, men det er udelukkende gode fødevarer, og så må jeg så tage handling i andre perioder.

  • Hvis penge slet ikke var et issue – er der så nogle sundhedsfremmende aktiviteter, du ville prioriterer højere, end du gør nu?

Hvis penge og tid ikke var et issue: Var der to ting jeg ville prioritere højere. Jeg ville gøre noget godt for mig selv oftere, f.eks. få massage el.lign. og så ville jeg besøge mine venner og familie oftere.

  • Er der nogle sundhedsråd, trends eller tendenser, som du med fuldt overlæg blæser på?

Det kan du tro, dem alle! Jeg tror ikke på nogle kostreligioner. Jeg tror ikke på usunde fødevarer men på uhensigtsmæssige mængder. Jeg mener ikke, der findes fødevarer der i små mængder kan gøre skade på din krop, men at der findes en dårlig kost.

  • Har du nogle vaner eller tilbøjeligheder, som giver dig dårlig samvittighed?

Den eneste jeg lige kan komme i tanke om, er lidt i forlængelse af spørgsmålet om hvad jeg gør når alting sejler. Jeg kan godt få dårlig samvittighed hvis jeg har spist mere end jeg havde brug for, uden egentlig at være sulten. Men jeg har lært at være rationel nok til efterfølgende at tage handling og forsøge at rette op på min ”dårlige samvittighed” allerede fra det næste måltid.

Anne Søndergaard

  • Hvad er dit bedste råd til at få proppet lidt sundhed ind i en travl hverdag?

Mit bedste råd til at få proppet lidt sundhed ind dagligt, det må være: hellere fortage små ændringer i din livsstil som du kan holde ved, som giver lidt langsommere resultater her og nu, men store resultater på sigt, fremfor at foretage store ændringer som giver hurtige resultater, men som kun er muligt at holde ved i en kort periode, fordi ændringerne er for store.

  • Har du nogle bud på, hvordan vi bedst kan forbedre danskernes generelle sundhedstilstand?

Jeg er sikker på, at kunne vi lære alle danskerne kun at spise når de er sultne og stoppe når de er mætte, kunne vi forbedre rigtig meget inden for den generelle sundhed. Derudover ville jeg gerne skabe en træningsglæde for alle danskere, ligegyldig hvilken form for træning, den bedste træning er den som bliver gjort. Træning som er sjov vil give følelsen af velvære frem for en uoverskuelig pligt.

Anne Søndergaard træning

  • Hvis du til sidst skal dele dit allerbedste sundhedstip – hvad er så det?

Et helt konkret tip må være: dyrk motion og vær bevidst om hvorfor, hvor meget, hvornår og hvordan du spiser samt at spise grøntsager til alle måltider og prioriter hvad du spiser.

Tak fordi du havde lyst til at dele dine spændende tanker, Anne❤️

Du kan læse mere om Anne og finde lækre opskrifter på www.annesondergaard.dk, på hendes smukke Instagram-profil eller på hendes Facebook-side.

Skriv endelig til mig, hvis du har et forslag til, hvem jeg i næste måned skal stille mine spørgsmål til (og det må gerne være dig selv).

Print Friendly, PDF & Email
Follow:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *