Til kamp mod madspild – Er det pinligt at bede om en doggybag?

Til kamp mod madspild – Er det pinligt at bede om en doggybag?

Sponsoreret indhold

Er det pinligt at bede om en doggybag? Eller er det et udtryk for omtanke og respekt for klodens ressourcer? Kampen for at minimere madspild ligger mit hjerte nær, så da BC Hospitality Group for et par uger siden inviterede til et frokostmøde i bæredygtighedens tegn, tog jeg med glæde imod. Indlægget her er markeret som sponsoreret, fordi jeg til mødet fik serveret mad fra Crowne Plazas Restaurant BARK. Billederne i indlægget er taget derfra. BC Hospitality Group har ingen indflydelse på, hvad jeg skriver og betaler mig ikke en krone.

BC Hospitality Group står bag en lang række konferencefaciliteter og hoteller bl.a Crowne Plaza, hvor mødet blev holdt. I en så stor koncern er der for alvor basis for at gøre en aktiv indsats for at minimere spild og fremme bæredygtighed i hele leverandørkæden. Tendensen er desvære, at det største spild er i det allersidste led i kæden: færdig mad, der ryger i skraldespanden. Det er ekstra ærgerligt, da det er her, der er brugt langt flest ressourcer på produktet.

På mødet diskuterede vi bl.a. hvordan man kan skabe en mere bæredygtig restaurantkultur i Danmark. Restaurant BARK har for nylig indført et nyt initiativ, som jeg gerne vil fortælle om her, fordi jeg håber, at det vil vinde udbredelse. Unilever har nemlig udviklet det, de selv kalder en doggybag version 2. En bæredygtigt produceret papæske, som er 100 % biologisk nedbrydelig, fri for skadelige kemikalier og som holder tæt selv efter mange timer. Der kommer altså hverken giftige stoffer fra emballagen ind i maden (sådan som der er risiko for ved f.eks. staniol eller nogle typer af plastikbøtter og -poser) eller saft fra maden ud i æsken, som gør den smattet og uformelig.

Selv bryder jeg mig ikke om at bede om at få evt. rester med hjem fra en restaurant. Det på trods af, at jeg kun i meget sjældne tilfælde sender mad i skraldespanden herhjemme. “Hellere skide det ud end smide det ud”, som min barndomsvenindes far altid sagde, inden han tømte fadene for de sidste rester. Jeg tror, at det er tanken om at virke smålig eller mindre bemidlet, der holder mig tilbage. Det er jo åndssvagt – alene af den grund, at jeg burde være fuldstændig ligeglad med, hvad tjeneren tænker. Men hvor kunne det dog være fedt, hvis tendensen i stedet var, at doggybags eller Treatboxes opfattes som almindelig sund fornuft og som en del af en tendens, hvor det er naturligt, at vi alle værner om vores ressourcer.

På Restaurant BARK bliver Treatboxen tilbudt alle gæster, der ikke har spist op. Tjeneren tager altså initiativet, så man som gæst ikke selv skal bede om at få resterne med hjem. Der er jo en megagod idé! Jeg synes, at det er en fed service fra restaurantens side, at man som gæst blot behøver at tage stilling på tjenerens opfordring. Dog synes jeg, at det er lidt ærgerligt, at gæsterne ikke blive gjort opmærksom på muligheden tidligere på aftenen. Jeg kan f.eks. komme i tanke om mange tilfælde, hvor både jeg selv og min kære mand har proppet unødigt meget mad i os for at undgå rester på restaurantens tallerken. Havde vi vidst, at eventuelle rester kunne komme med hjem, havde vi nok sparet maveskindet for den ekstra udfordring. Herudover forestiller jeg mig, at der kan være nogle issues mht. fødevaresikkerheden, men håber ikke, at det vil være en barriere for succes.

Hvis du er restauratør, forpagter, kantinemama eller lignende, så skynd dig at få bestilt en stak Treatboxe til dit sted. Please.

Restaurant Bark pinligt at bede om en doggybag Treatbox

Jeg tror, at initiativet kræver tilvænning, for i Danmark har vi ikke tradition for at tage madrester med hjem fra restauranterne. En kulturændring er heldigvis allerede undervejs, hvilket madspildsappen Too Good To Gos store succes vidner om. Hvis du ikke allerede har den installeret, så kan jeg varmt anbefale den. Konceptet er, at virksomheder sælger overskydende mad billigt tæt på lukketid. Jeg ved f.eks. at Emmerys leverer en topskøn godtepose og hos vores lokale Kvickly er der lykkeposer fra frugt- og grøntafdelingen.

Nu håber jeg, at turen er kommet til at få max ud af det guld, der ligger tilbage på vores tallerkener, når vi går ud og spiser på restaurant. Emnet ligger mig meget på sinde og jeg vil gerne arbejde videre med det i forbindelse med mit journalisttudie. SÅ jeg har brug for nogle input. Jeg vil vildt gerne høre, hvad I, der læser med, synes.

Beder du om en doggy-bag, når du spiser på restaurant? Hvilke tanker gør du dig om det – er det pinligt, uhumsk, nærigt eller har du andre barrierer? Og hvad synes du om initiativet her – ville du tage imod tjenerens tilbud om en Treatbox?

Hit me i kommentarfeltet nedenfor eller på kontakt@madtilmor.dk

Afslutningsvis vil jeg lige give lidt gratis reklame til kaffen fra Orang Utan (get it?), som serveres i hele BC Hospitality Group. Den smager sygt godt, er produceret under bæredygtige forhold og støtter bevaringen af regnskoven og de truede orangutanger.

Orang Utan Coffee bæredygtig kaffe

 

Print Friendly, PDF & Email
Follow:

14 Comments

  1. Bentepigen
    16. november 2017 / 10:44

    Jeg er meget enig med dig. Doggybags er en god idé, men jeg kan ikke få mig til at spørge efter en. Det er pinligt og ja som du skriver: virker småligt og nærigt. Jeg ville i hvert fald have lyst til at spise et sted, hvor de selv tilbyder det

  2. Ane
    14. november 2017 / 11:10

    Vi spiser altid steder hvor der er buffet, så jeg tror ikke, at de vil give os lov til at få rester med hjem😂😁

    • 14. november 2017 / 11:51

      Haha, nej den går nok ikke😂😉 Jeg ved dog, at Too Good To Go også har mange aftaler med buffet-steder

  3. 12. november 2017 / 7:50

    Jeg synes det er en fantastisk idé. Min amerikanske mand bad, da han lige var kommet til Danmark, ofte om at få resten af maden med hjem. Det er han desværre holdt op med. Ikke fordi han fik et nej, men pga. tjenerens løftede øjenbryn og følelsen af at være til besvær. Det skal dog lige siges at enkelte gange har tjeneren faktsisk med største selvfølgelighed bragt emballage.
    Hvis det skal lykkes, tror jeg at restauranternes skal på banen og tilbyde emballage. Det er for grænseoverskridende selv at bede om det – indtil vi har ændret vores doggy bag kultur 😊

    • 12. november 2017 / 9:34

      Jeg tror, at du har helt ret i, at det er en rigtig god idé at få restauranterne på banen. Eller også må vi importere flere mænd som Nat😄😉 Ærgerligt, at han har oplevet at føle at være til besvær – jeg tror også, at det er én af mine barrierer. Tak for din kommentar😀

  4. Anna
    11. november 2017 / 20:49

    Desværre synes jeg det er lidt pinligt selv at bede om at få maden med hjem, men hvis jeg blev tilbudt en doggy-bag af tjeneren, ville jeg imod med kyshånd.

  5. Mamalicious
    11. november 2017 / 12:57

    Hvor er det bare en god idé. Den kunne jeg godt finde på at tage imod efter maden. Så har man også til frokosten dagen efter😄 Det er jo noget en jyde som mig godt kan lide😉

  6. Madsen
    11. november 2017 / 10:59

    Heller ikke her. Pinligt og maden smager sikkert ikke godt når man bliver sulten igen. Men den ser lækker ud på dine billeder!

    • 12. november 2017 / 9:15

      Tak skal du have – maden var også meget lækker. Jeg tror nu, at det kommer an på, hvad for noget mad, man får med hjem. På det ene billede er det en østers, og den tror jeg bestemt ikke smager godt dagen efter😆

  7. Louise
    11. november 2017 / 10:11

    Aldrig – jeg synes, det er pinligt🙈

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *