Stresskollaps blev et vendepunkt for Sarah fra Rejsen til Sundhed

Stresskollaps blev et vendepunkt for Sarah fra Rejsen til Sundhed

I denne måned har jeg besøg af Sarah fra Rejsen til Sundhed i min interviewserie om sundhed i hverdagen. Sarah blogger på rejsentilsundhed.dk, hvor hun ærligt og velformuleret deler sine erfaringer og refleksioner i forbindelse med et stressforløb. Hun har f.eks. skrevet et meget fint indlæg med en guide til pårørende og andre nære til en stressramt, som jeg tror, at mange kan nikke genkendende til. På hendes blog kan du også finde madopskrifter og erfaringer med f.eks. kosttilskud.

Hendes perspektiver på sundhed i hverdagen handler bl.a. om at gøre gode ting for sig selv og at gøre op med det perfekte. Som én, der i perioder selv døjer gevaldigt med det store stygge stress-monster, kan jeg især genkende hendes dårlige samvittighed over at have fået stress. Og så vil jeg øve mig i at følge hendes allerbedste sundhedstips, som hun deler her i indlægget.

Sundhed i Hverdagen: Sarah fra Rejsen til Sundhed

• Vil du begynde med at fortælle lidt om dig selv og dit forhold til sundhed?

Jeg er en pige på 28 år, som til dagligt blogger på Rejsentilsundhed.dk – Så, som navnet indikerer er jeg midt i min egen rejse mod sundhed. Jeg ser ikke sundhed som en destination, men en livsindstilling man simpelthen skal påtage sig, hver dag. For mig handler sundhed ikke kun om den mad jeg spiser, men også mit forhold til mad. Jeg har længe levet livet som kalorieslave og kæmpet med mig selv og med min krop for at ramme drømmevægten. Ligeledes har jeg på alle andre områder i mit liv kæmpet mod det ‘perfekte’ men har, efter et stress kolaps i juni, måtte indse at ‘perfekt’ ikke eksisterer. Hvad der i stedet eksisterer, er det som er her, lige nu.

Min rejse mod sundhed startede med at jeg troede, at rejsen skulle handle om, hvordan man skulle spise for at være sund. Nu har jeg i større grad indset at sundhed for mig, i stor grad handler om hvordan man behandler sig selv. Giver du din krop al den næring den behøver? For du sovet nok? Tænker du gode, sunde og positive tanker om dig selv?

I bund og grund tror jeg, at sundhed kommer fra kærlighed. Kærlighed til sit liv, til sig selv og til sin krop. Hvis man elsker sig selv, så giver man sin krop sund, dejlig og varieret mad. Man giver simpelthen sin krop alt det, den behøver. Og så stoler man på, at man ser ud som man skal, når man spiser sundt, dyrker motion og har det skide godt. Det er dér man skal være. Ikke på et bestemt kg på badevægten.

• Hvornår føler du for alvor, at du har gjort noget godt for din sundhed?

Lige omkring den tid jeg gik ned med stress var jeg begyndt at gå meget op i min kost. Mit forhold til min kost var ikke optimal, men i den tid lærte jeg meget om hvilke næringsstoffer kroppen skal bruge, for at have det godt. I den lange tid efter føler jeg, faktisk for første gang i mit liv, at jeg har et langt sundere forhold til hvad min krop og min sjæl har brug for. Derfor føler jeg, at jeg for alvor er begyndt at gøre gode ting for mig selv og min krop igennem min stressperiode.

• Når det hele sejler – hvad er så det sidste, du holder fast i, rent sundhedsmæssigt?

At spise. Når det hele går rigtig dårligt, så har jeg ingen lyst til mad. Derfor sørger jeg for at spise, det er simpelthen top prioriteten. Og så må det være 3 smoothies på en dag, hvis jeg ikke kan få andet ned. Herudover er jeg begyndt at tage voldsomt mange kosttilskud for at hjælpe min krop i balance. Dem tager jeg hver dag, lige meget om det er en god eller dårlig dag.

• Hvis penge slet ikke var et issue – er der så nogle sundhedsfremmende aktiviteter, du ville prioriterer højere, end du gør nu?

Selvfølgelig – sådan tror jeg mange har det. Jeg ville gå til massage og akupunktur en gang om ugen, minimum. Det afstresser virkelig, og man har det bare så godt efterfølgende.

• Er der nogle sundhedsråd, trends eller tendenser, som du med fuldt overlæg blæser på?

Trenden med at spise fedtfattigt. Hold nu op, hvor skal jeg styre mig, når min kæreste synes at ‘fedtfattige’ produkter er sundere end det mad, jeg spiser. Sådan er det bare ikke. Vores krop har brug for fedt. Det er super godt for os og mætter meget længere end kulhydrater. Det gode fedt – så som økologisk og koldpresset olivenolie, kokos – eller helst MCT olie, avokado olie… Jeg elsker fedt!

 Sarah fra Rejsen til Sundhed
• Har du nogle vaner eller tilbøjeligheder, som giver dig dårlig samvittighed?
Lige nu prøver jeg at være sød mod mig selv omkring mine dårlige vaner. Mest handler det bare om at jeg har dårlig samvittighed over at jeg har fået stress. Og min tendens til at altid føle at jeg skal præstere for at være ‘ok’.
• Hvad er dit bedste råd til at få proppet lidt sundhed ind i en travl hverdag?

Gå. I stedet for at tage rulletrappen, så gå. I stedet for at tage bussen et par stop, gå. Og sørg for at få en god, sund start på dagen med en god morgenmad. For tiden drikker jeg en smoothie til morgenmad bestående af usødet mandelmælk, en avokado, blåbær og ren vaniljepulver (og MCT olie + collagen pulver, men behøves overhovedet ikke!). Den tager omtrent 3 minutter at lave, og så er der morgenmad. Det er fandeme nemt!

• Har du nogle bud på, hvordan vi bedst kan forbedre danskernes generelle sundhedstilstand?

Jeg synes at vi burde undervise i mindfullness i folkeskolen. Jeg ved det lyder totalt hippie-agtigt, men jeg tror at stress er et af det største sygdomsfaktorer i danskernes liv. Hvis vi kan lære danskerne hvordan de bedst kan takle stress, blandt andet med mindfullness, så tror jeg faktisk at vi kan forbedre sundheden for rigtig mange mennesker.

• Hvis du til sidst skal dele dit allerbedste sundhedstip – hvad er så det?

Mit bedste sundhedstip er: Vær kærlig mod dig selv. Hvis du gerne vil tabe dig, så gør det med kærlighed. Lad være med at hade på dig selv og på din krop, fordi du ser ud som du gør. Tro på, at det er nok at spise godt og sundt. Tro på at det er nok, at motionere et par gange om ugen. Vær kærlig mod dig selv, og lad være med at sige til dig selv at du ‘skal’ noget. Du må gerne slappe af. Du SKAL ingenting. Det eneste du skal er at nyde dit liv. Det er alt vi er her for. At være lykkelige. Og være søde mod andre. 🙂

Den opfordring er hermed givet videre😊 1.000 tak Sarah, for at dele dine tanker, refleksioner og gode råd.
Du kan følge Sarahs vej til sundhed på hendes blog, hendes Instagramprofil og hendes Facebookside. Sarah og jeg kender hinanden fra bloggerfællesskabet Bloggers By Heart, hvor du helt sikker kan finde andre inspirerende bloggere, der skriver om noget, som interesserer dig.
Hvis du har et forslag til, hvem jeg i næste måned skal stille mine spørgsmål til (og det må gerne være dig selv), skal du endelig kontakte mig.

Print Friendly, PDF & Email
Follow:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *