Sundhed i hverdagen: Mette fra Hverdagssundhed

Sundhed i hverdagen: Mette fra Hverdagssundhed

Efter en sommerpause kommer der i dag endnu et indlæg i min serie om sundhed i hverdagen. Her spørger jeg en gang om måneden en inspirerende person, hvordan de ser på sundhed og praktiserer det i en travl dagligdag.

Månedens deltager hedder Mette og hun huserer på domænet hverdagssundhed.dk. Mette kalder sig kognitiv livsstilsmentor og hjælper småbørnsmødre med at finde overskuddet til en bedre mental og fysisk sundhed. Jeg kender hende bedst fra Instagramprofilen Hverdagssundhed (som kan ses lige her), hvor jeg både bliver inspireret, underholdt og får stof til eftertanke.

Mette fra Hverdagssundhed

Jeg har bedt Mette svare på en række spørgsmål om, hvad sundhed er for hende og hvilke råd hun kan give for at opnå mere sundhed i hverdagen. Du kan læse Mettes svar lige her. Det handler bl.a. om sundhed på flere planer, at lytte til sin krop og en påmindelse om, at sundhed jo også er at børste tænder.

Sundhed i hverdagen med Mette fra Hverdagssundhed

Vil du begynde med at fortælle lidt om dig selv og dit forhold til sundhed?

Mit navn er Mette, jeg er 35 år og bor på Lolland. Jeg er gift med min første og eneste kæreste, Mads. Vi har været sammen i 18 år og sammen har vi tre skønne, dejlige, stædige, umulige, irriterende, lattermilde, kloge og fantastiske børn. Vi bor lidt ude på landet, så hund, kat, kaniner, marsvin, ænder og høns er jo obligatoriske;-)

Indtil for et år siden arbejdede jeg som skolelærer på den lokale folkeskole. Men af mange årsager sagde jeg mit job op og startede min selvstændige virksomhed Hverdagssundhed. Her hjælper jeg småbørnsmødre med at finde overskuddet til en bedre mental og fysisk sundhed. Det gør jeg gennem kognitiv sundhedsmentoring, coaching, kropsterapi og stresscoaching.

Mit eget forhold til sundhed er en rodet og blandet affære. Jeg har i hele mit voksne liv kæmpet med at være sund nok, underforstået at have styr på min vægt.

Jeg er opvokset i et hjem, hvor den oftest stod på kartofler og brun sovs. Henover mine teenageår blev slik og søde sager også mere og mere en del af hverdagen. Grønsager bestod af en pose frysegrønt eller en salat af iceberg, agurk og tomater. Efterhånden som jeg selv blev ældre, og begyndte at sammenligne mig med de åletynde modeller i reklamerne, blev min interesse for især vægttab vakt. Jeg tror jeg har prøvet de fleste af de kure, der findes. Bortset fra alt hvad der krævede mystiske, ulovlige piller.

Det er først for en 4 års tid siden, at jeg for alvor fik øjnene op for at begrebet sundhed ikke er lig med vægttab (og ja, nogle gange kæmper jeg stadig med lidt begrebsforvirring, og kommer til at tro, at jeg skal lave for 1300 kalorier, hvis jeg vil være sund nok).

I dag er sundhed for mig noget, der foregår på flere planer, og som ikke kan adskilles. Hvad hjælper det at leve af 100% sund mad, hvis du aldrig motionerer? Eller hvad hjælper det, at løbe 10 km hver anden dag, hvis du i bund og grund er maks stresset og ulykkelig? Det hele handler om balance, både psykisk og fysisk. Den balance og ofte mangel på samme, synes jeg er utrolig spændende at udforske.

Hvornår føler du for alvor, at du har gjort noget godt for din sundhed?

Det gør jeg på de dage, hvor jeg har spist flere grønsager end alt muligt andet. De dage hvor det lykkes mig at få en masse skønne grønsager både morgen, middag og aften. Så har jeg det godt i både kroppen og samvittigheden;-)

Mette fra Hverdagssundhed

Når det hele sejler – hvad er så det sidste, du holder fast i, rent sundhedsmæssigt? 

Uh det er svært at svare på, for generelt så ryger al sundhed ud til højre når det hele sejler. Lige præcis i de perioder er det så tydeligt for mig at observere, at det med sundhed, det ikke er noget jeg er født med. Jeg skal være utrolig opmærksom for ikke at spise på mine følelser (især kedsomhed, tristhed og “hygge” er følelser jeg spiser på). Når det hele sejler er der som regel ikke så meget overskud, og derfor får vanerne lov til at tage over.

Men det er da også sundhed at børste sine tænder x 2 dagligt og vaske hænder efter toiletbesøg, og de to ting misser jeg aldrig;-)

Hvis penge slet ikke var et issue – er der så nogle sundhedsfremmende aktiviteter, du ville prioriterer højere, end du gør nu?

Så ville jeg ansætte min egen kok og personlige yogatræner og selvfølgelig have al tid i verdenen udelukkende til at dyrke sundhed i alle former, både psykisk og fysisk.

Er der nogle sundhedsråd, trends eller tendenser, som du med fuldt overlæg blæser på?

Der er nok en del;-) Altså der er jo et hav af trend og tendenser, og hvis man skulle følge dem alle sammen ville man jo ikke kunne leve livet.

Jeg har ikke nået at være med på palæo-bølgen, og kommer det heller aldrig. Jeg forsøgte i 4-5 dage med LCHF, men så blev jeg meget forkvalmet pga graviditet, så det blev heller ikke en dille hos mig.

Har du nogle vaner eller tilbøjeligheder, som giver dig dårlig samvittighed?

Det må blive et nej. Livet er simpelthen for kort til dårlig samvittighed, og da især i forhold til kost, motion mm.

Man har selv sagt ja eller nej (bevidst eller ubevidst) noget, og så må man forholde sig til det. Er man ikke tilfreds, må man øve sig at vælge anderledes en anden gang. Det bliver ikke bedre at bruge sin energi på dårlig samvittighed.

Hverdagssundhed

Hvad er dit bedste råd til at få proppet lidt sundhed ind i en travl hverdag?

Jeg fik sådan et aktivitets-tracker armbånd i julegave. Det gør mig bevidst om hvornår jeg rører mig for lidt, det er ret effektivt synes jeg. Det er bare den lille model, der tæller skridt og kan vise klokken (kan vist også noget mere, men det er de funktioner jeg bruger;-)). Men hvis jeg kan se, at jeg kun har gået 5000 skridt en dag, så kan man opleve mig vandre rundt ude på gårdspladsen om aftenen, for lige at få lidt flere skidt på tælleren;-)

Har du nogle bud på, hvordan vi bedst kan forbedre danskernes generelle sundhedstilstand?

Ja for pokker:-) Jeg synes at vi skal gøre endnu mere for at lære både voksne og især børn, at lytte til deres krop. Der er så mange mennesker der bliver alvorligt syge af stress i dag, som kunne være undgået, hvis folk havde lært at tolke de signaler kroppen udsender. I stedet lukker folk af fra halsen og ned og knokler videre. Ofte når man spørger dem efterfølgende så har der været en masse symptomer, men når man aldrig har lært hvor vigtigt det er, at reagere på de signaler kroppen sender, så er det nemmere at lukke af. Vi bliver nødt til at lære, at vores krop indeholder en kæmpe visdom, og at ikke alt kan gøres op i nye biler, dyre huse og mange rejser. Når først vi tør at være med vores krop og forstår dens behov, er jeg sikker på at rigtig mange livsstilssygdomme vil forsvinde.

Hvis du til sidst skal dele dit allerbedste sundhedstip – hvad er så det?

I overskudstider (når der er overskud på den mentale konto) skal du sørge for at sætte en masse ind på sundhedskontoen. Motioner, spis sundt, tab evt. de par kilo der måske har sneget så på over det sidste halve års tid, sov når du er træt. I bund og grund bare pas på dig selv og plej dig selv.

Når der er sat godt ind på sundhedskontoen, så er der også noget mere at trække på, når underskudstider sætter ind. Så kan du bedre klare dig igennem hårde tider, uden at du får et alt for stort underskud.

Mette fra Hverdagssundhed

Du kan følge Mette på Instagram, Facebook og så naturligvis Hverdagssundhed.dk. 1.000 tak til Mette for at deltage og dele dine tanker.

Har du lyst til at læse nogle af de tidligere indlæg i serien, kan du f.eks. se Maj Ølting fra Juicing for småbørnsmødre, Frk. Leth, som har tablt 35 kilo eller Pernille Thyrring, som er i recovery fra en spiseforstyrrelse.

Forslag til deltagere i serien om sundhed i hverdagen skal være, modtages med kyshånd.

Jeg arbejder desuden på en serie omkring den evige kamp for at få job-hjem kabalen til at gå op og at finde en model for work-life balance. Har du en holdning til dette emne, som du har lyst til at dele eller har du et forslag til en deltager, så skriv endelig til mig.

Print Friendly, PDF & Email
Follow:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *